poniedziałek, 12 stycznia 2015

Clear desk, clear mind – sposoby na porządek na biurku

Dla takiego „pedantycznego freaka” jak ja każda okazja do organizowania, sprzątania czy oczyszczania przestrzeni dookoła jest idealnym powodem do sprzątania. Uwielbiam porządek i czyste formy (co widać także w moich projektach – niewiele ozdobników czy nadruków etc). Wychodzę z założenia, że porządek w mieszkaniu przekłada się na porządek w głowie.
Z psychologicznego punktu widzenia takie założenie jest swego rodzaju myśleniem magicznym, ale…. na pewno jest to pierwszy sposób do uporządkowania swoich spraw, a badania pokazują, że czyste miejsce pracy  przekłada się na większą efektywność w pracy.

Dlatego, przy okazji dzisiejszego Dnia Sprzątania Biurka przedstawię Wam kilka interesujących sposobów na to jak urządzać swoje miejsce pracy, aby zachęcało nas do wysiłku umysłowego i wspomagało naszą efektywność.
Jeśli jesteście ciekawi jak poradzić sobie z bałaganem na biurku – zachęcam Was do dalszej lektury.



Po co utrzymywać porządek na biurku?

Trzy brudne kubki po kawie, garść długopisów ( z czego pisze tylko jeden), połamane ołówki, papierek po batoniku, stos rachunków, faktur, notatek, wycinków z gazet, wizytówek, kart stałego klienta, guzików... znasz to? Są osoby, które świetnie sobie radzą z chaosem i lubią pracować w takich warunkach. Jeśli do nich należysz - ok, widocznie taki masz styl. Zawsze można się tłumaczyć – „korzystam z tego wszystkiego”. Naprawdę?

Ci z Was, którzy twierdzą, że to wielka sztuka odnaleźć się w chaosie, a stos wypisanych długopisów, sterta paragonów czy opakowań po batonikach to ich styl, niech zrobią szybki test – znajdźcie 3 spinacze oraz gumkę do mazania/ firmową pieczątkę/wizytówkę/notatki z ostatniego wykładu (w zależności od wykonywanego zawodu). Ile zajęło Wam znalezienie tych przedmiotów? 10 sekund? 5? I tak za dużo! Jeśli więc musisz się zastanowić i pomyśleć gdzie może leżeć notatnik z wykładami/kalendarz czy spinacze, to czas abyś zadbał o swoje biurko.
Robiąc porządek, tworzysz umysłową przestrzeń do działania!


Jeśli nadal uważasz, że „artystyczny nieład” jest lepszy niż porządek, przedstawiam kilka argumentów, które powinny Cię przekonać:
  1. większa efektywność pracy – mając porządek nie tracisz, nawet tych 10 sekund na znalezienie potrzebnych rzeczy. Policz to teraz ile razy w ciągu dnia próbujesz coś znaleźć, pomnóż to przez ilość dni w tygodniu, tygodniu w miesiącu…..
  2. lepsze zdrowie – pomijając już zdrowie psychiczne ( wybuchy złości oraz stres spowodowane zagubieniem się ważnych dokumentów), czyste biurko to po prostu mniej kurzu i zarazków. Po prostu.
  3. spokój ducha – brak poirytowania związanego z myślą, że znowu nie możesz czegoś znaleźć
  4. większy szacunek – bez względu na to czy pracujesz w biurze i dzielisz miejsce pracy z innymi czy jesteś wolnym strzelcem pracującym w domu – zagracone biurko nie robi dobrego wrażenia.
Jak ogarnąć chaos?
Moje biurko jest niezwykle proste do opanowania – leży na nim tylko laptop, lampka, zdjecie ukochanego i dokumenty nad którymi aktualnie pracuję. Żadnych szpargałów, długopisów, karteczek, figurek czy innych kurzołapów. Nie oznacza to, że  masz wrzucić wszystko do kosza i siedzieć za pustym biurkiem – wystarczy wszystkie szpargały schować do szuflady czy pudełek ułatwiających organizację.

Poniżej przedstawiam Wam kilka inspirujących wnętrz:





źródło: pinterest.com

Jak utrzymać porządek na biurku:

1. Wyrzucaj  - ten etap jest najbardziej drastyczny. Przekładając z jednej kupki niepotrzebnych rzeczy na drugą nigdy nie opanujesz chaosu. Dlatego pierwszym krokiem jest zrzucenie całej zawartości biurka na jedną kupkę, najlepiej w jakimś istotnym miejscu (np. środku pokoju), tak, abyś był zobowiązany usunąć ten bałagan. Często niepotrzebnie chomikujemy stare notatki, zepsute długopisy, suche zakreślacze. Przejrzyj wszystko, co masz wokół siebie i to, co już nie spełnia swojej funkcji - po prostu wywal. PS. To nie jest czas na sentymenty.

2. Usuń z biurka to, co nie potrzebne -  jeśli rzadko używasz dziurkacz, zszywacza, piszesz tylko jednym długopisem, schowaj to wszystko do szuflady czy specjalnego kartonu. Pod ręką zostaw tylko to nad czym aktualnie pracujesz. Będzie Ci łatwiej utrzymać ten stan.  Na biurku powinny znajdować się tylko te rzeczy, które pomagają się skoncentrować, więc jeśli dekoncentrują Cię wyświetlające się na telefonie powiadomienia czy widok ukochanego na zdjęciu – przestaw te elementy w inną część pokoju

3. Opanuj drobnicę – łatwo mówić o porządku jeśli korzystamy z laptopa i notesu. Jednak większość z nas potrzebuje tych drobnych gadżetów jak spinacze, klucze, pendrive, małe karteczki samoprzylepne, kolorowe długopisy. Przygotuj pudełko z przegródkami, które nie pozwolą Ci zaśmiecać swojego miejsca pracy.

4. Miejsce na notatki – po Twoim biurku, portfelu, torebce, kieszeniach walają się luźne kartki z notatkami? Zamiast robić notatki na osobnych kartkach, kup sobie ładny notes, kalendarz książkowy i w nim wszystko zapisuj.

5. Utrzymuj porządek na bieżąco - nie dopuszczaj do zagracenia biurka. Wypiłaś kawę - od razu zanieś kubek do kuchni. Pamiętaj też, aby robić szybki porządek po skończonej pracy. Zapobiegniesz w ten sposób narastaniu bałaganu.

Do dzieła! 




2 komentarze:

  1. Ja jestem straszną bałaganiara! Takie posty mnie motywują żeby chociaż na chwilę mieć porządek :P

    OdpowiedzUsuń
  2. Może więcej takich motywacyjnych postów ? :)

    OdpowiedzUsuń